Guillem Tió
Magazine,
2010,
Ceres sobre revista,
27 x 21 cm
|
Fa dies que treballo en la figura de Guim Tió, ja que el seu treball Buen
Traje de la sèrie Magazine, que va realitzar durant la
seva estada a la Facultat de Belles Arts, s’exposarà a D.O. Col·lecció Belles Arts. La seva obra és força coneguda en el
cercle artístic nacional, però jo no en sabia res d´ell, tot i haver vist algun
dibuix seu.
Organitzo una entrevista amb ell per recollir-ne més informació. Després d´uns
contactes inicials per email, ens posem en contacte pel mòbil i la trobada
finalment té lloc un dijous al matí a Plaça Urquinaona. Entrem en una petita
cafeteria. La veritat és que no sé ben bé per on començar i estic una mica
nerviosa, però a mesura que ens endinsem en discussions, deixa de sentir-se com
una entrevista i passa a ser una conversa.
Observo en Guim, la seva estètica marcada amb un aire bohemi. Destil·la
convenciment, alegria i passió pel que fa.
Ha tornat fa uns dies de Taiwan, satisfet, on ha presentat el seu nou
projecte, en el que ha tornat a la pintura a l’oli.
Nascut el 1987, és un jove menut, aparentment discret, i inversament expressiu
en els retrats que conformen la majoria de la seva obra, com és el cas de la
sèrie Magazine. Amb aquest treball –retrats fets amb cera sobre fotografies
de revistes– Quim Tió demostra el seu interès per la condició humana i
reflexiona amb ironia sobre aquesta i sobre els tabús i la tirania estètica a
les que els mitjans de comunicació a vegades ens sotmeten.
Instigat per la meva curiositat, m´explica que el denominador comú dels
retrats, uns ulls petits i enigmàtics, volen captar l’atenció de qui mira l’obra.
Jo li dic sense pensar gaire que els retrats em provoquen inquietud i por, i
ell es remou a la cadira satisfet perquè diu haver aconseguit el seu propòsit: despertar una emoció, sigui
odi, por o plaer. Aquests retrats, segons m´explica, pretenen ser una crítica a
uns estereotips imperants que es
projecten des de la majoria de revistes de moda: unes noies extremadament
primes, perfectes físicament, uns homes somrients i sense problemes que amaguen
el que pot ser una vida qualsevol amb els seus “ets i uts”.
Em parla de la influència de la facultat, passant per una època de decepció
i abandonament per, anys després, retornar a ella. Ha treballat en la docència,
però em fa l´efecte que la llibertat del creatiu inclou diumenges, viatges,
ofertes rebutjades de grans multinacionals, mal de caps, poca feina en algun
moment primigeni o, com en aquests moments, haver de comptar amb un bon amic
que li faci alhora de manager degut a la gran demanda de feina que té. També
reconeix que en el passat ha copiat a altres, i ara, diu orgullós, són altres qui
el copien a ell. Fins i tot el conegut Andreu Buenafuente va estar al seu
taller aprenent durant un temps.
La nostra conversa va acabant i l´acompanyo a la porta com qui s´acomiada
d´un amic: amb una abraçada. S´allunya cap Plaça Urquinaona, discret, senzill i
perdent-se entre la gent del carrer, que no sospita que entre ells camina un gran artista, humil i treballador,
adjectius que no sempre van de la mà de l´èxit que sense gaire soroll està
aconseguint.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada